Kaip bendrasis vartojimas pakeis pasaulį: Airbnb, Uber. Кas
kitas?
Pasaulinio masto sharing economy („bendrojo vartojimo“)
tendencijos rezultatas yra tas, kad paprasčiausia Uber vairuotojų paieškos
paslauga praktiškai išbalansavo darbo rinką ir sukėlė masinius taksistų
streikus Niujorke, San Fransiske ir Londone. Idėja dalintis tuo, ką turime, ir
užsidirbti iš to keičia mūsų požiūrį į save ir kitus.
Pati „turėti“ koncepcija jau
nebeaktuali
Daugelis tyrimų rodo, kad taip
vadinamųjų „milenialų“ (žmonių, kuriems dabar 30-35 metai) karta jau rečiau
perkasi namus, dar rečiau – automobilius. Apskritai, jie vengia brangesnių
pirkimų – išskyrus Iphone‘ą, žinoma.
Žmones iki 35 metų net vadina
„nuomininkų karta“. Šiuolaikinis jaunimas permąsto sėkėms sąvoką. Jei anksčiau
sėkmingais vadinome tuos, kurie turėjo nuosavą būstą ir automobilį, dabar
gerbiami žmonės, investuojantys pinigus į patirtį ir įspūdžius: keliautojai,
ekstremalai, „startuolių“ įkūrėjai.
Jauni
žmonės sąmoningai atsisako pirkti nekilnojamąjį turtą ar net baldus, mieliau
juos nuomodamiesi. Priežastis – žmonės nebenori stabilumo ir pasiturėjimo,
vietoj to: lankstaus grafiko, finansinės ir geografinės nepriklausomybės.
Per
2008-2009 metų pasaulinę finansinę krizę žmonių balkonai ir garažai lūžte lūžo
nuo daiktų: asmeninių dviračių, buitinės technikos, „gadžetų“, suknelių „ne kiekvienai dienai“. Ką jau
kalbėti apie automobilius ir namus, reikalaujančių didelių išlaidų. 2011 metais
“Time” žurnalas įtraukė “sharing economy” į idėjų, pakeisiančių pasaulį,
dešimtuką – tikimasi, kad nauja ekonomija sukels vartojimo sistemos
revoliuciją.
Pasitikėjimo
ekonomika
„Bendro vartojimo modelio žavesys yra jo finansinis
stabilumas, pagrįstas žmonių santykiais, pasitikėjimu, gerumu“, – tiki Jonathan
Gillon, Roost tarnybos – tarnybos, kurios paslaugomis naudodamiesi žmonės
dalijasi parkavimosi vietomis ir patalpomis daiktams saugoti – vienas iš
įkūrėjų ir vykdomasis direktorius.
Keletas papildomų kvadratinių
metrų prie namų gali tapti pajamų šaltiniu, jei paskelbsite šią žinią Parking
Panda. DogVacay suteikia galimybę paversti nereikalingą nesuremontuotą kambarį
jūsų name „penthauzu“ kieno nors šuniui. Jūs entuziastingas iškylautojas, bet
neseniai gimė jūsų vaikas? Išnuomokite savo palapinę už $10 per dieną per Rentoid. Garaže seniai be reikalo mėtosi gręžtuvas? Tai
atneš jums dar $10, jei kreipsitės į SnapGoods. O Liquid paslauga padidins jūsų
pajamas net dvidešimčia dolerių, jei jūs turite seną dviratį, kuriuo gali
pasivažinėti atvykę turistai.
Susitikimo
vieta – tarpininkas nepakviestas
Per paskutinius ketverius metus atsirado bent jau 100
kompanių, siūlančių savininkams gauti nedidelio pelno už visokeriopą turtą,
tačiau nereikalaujančių jokių papildomų išlaidų – bet būtent Uber ir Airbnb
radikaliai pakeiti bendrajį vartojimą. Šios novatoriškos kompanijos pasiūlė
prieinamus pagal kainą sprendimus praktiškiems vartotojams, o žmonės,
siekiantiems papildomų pajamų ir lankstaus grafiko – unikalias uždarbio
galimybes. Už tai imama komisija: Uber – 20%,
Airbnb – 6 - 12% priklausomai nuo užsakymo kainos.
Dar neseniai pervežimo
monopolistais buvo privačios taksi įmonės. Tačiau yra aibė paprastų vairuotojų,
kuriems su jumis pakeliui ir kurie gali pavėžėti jus už ženkliai žemesnę kainą
– kodėl gi nepasinaudoti šia proga? Uber leido žmonėms paversti savo transporto
priemones iš finansinės naštos į pelno šaltinius.
Kiekvienas, turintis automobilį,
gali atsisiųsti Uber programėlę, užsiregistruoti ir užsidirbti gerus
atsiliepimus apie save. Produktas – kokybiškas pervežimas. Apmokėjimas –
tiesiogiai vairuotojui. Tokioms programėlėms atsiradus, taksi vairuotojai pradėjo
masiškai palikinėti savo darbo vietas ir dirbti nepriklausomai nuo įmonių.
Ar reikia pirkti namą gražioje
aplinkoje ir važiuoti ten atostogauti, jei gyvenamąją vietą galima rasti per
Airbnd bet kuriame Žemės kampelyje? Jums nereikės nei permokėti už nuomą, nei
pirkti nekilnojamąjį turtą patinkančioje šalyje. Tinklalapis siūlo platformą,
kurioje tarp šeimininko ir svečio užmezgamas ryšys – ir būtent šioje
platformoje nuomininkas moka tam, kuris nuomoja būstą.
Airbnb ir Uber suteikė prieigą
prie privataus būsto ir privačių automobilių. Nestebina ir faktas, kad šios
kompanijos susidūrė su priešinimusi ir spaudimu iš tų, kurie priprato
pasipelnyti iš „licencijos suteikimo“. Miesto valdžia sukuria įstatymus, ribojančius
trumpalaikę nuomą iš privačių asmenų. Kai kuriose šalyse automobilių nuomos
įmonės, neturinčiuos licencijos, net traukiamos atsakomybėn. Ką jau kalbėti
apie problemas su mokesčiais.
Ekonomistai dar nėra tikri, kaip įvertinti sharing economy. Juos kamuoja
klausimas: ar galų gale sukuriama nauja vertė, ar tiesiog naujos paslaugos
užima egzistuojančio verslo vietą? Ko gero, abu atsakymai būtų teisingi.
Trumpalaikis neigiamas efektas ekonomikai yra visada galimas, nes žmogus
neįsigyja naujo automobolio. Tačiau, kalbant apie ilgalaikes perspektyvas,
ekonomika tik laimės nuo to: ir tai yra gerai visiems. Praeitaisiais metais
Airbnb užsakė savo verslo įtakos San Fransisko miestui tyrimą – ir rezultatai
buvo šokiruojantys. Kadangi Airbnd pasiūlymai buvo pigesni, nei viešbučių,
atvykusieji į miestą nuomojosi būstą ilgesniam laikui ir gyveno jame ilgiau,
vadinasi – išleisdavo daugiau pinigų, vidutiniškai apie $1100 (tuomet kai
viešbučiuose apsistoję turistai palikdavo tik $840). O 14% respondentų net
pareiškė: jei ne Airbnb, jie išvis nebūtų atvykę į San Fransiską.
Vertingiausia – ką turime
Airbng ir Uber patirtis tapo akstinu sharing
economy vystytis. 2014 metais pasaulinėje rinkoje atsirado APM Agentuur
kompanija, kuri įvertino tai, ko iki jos niekas nedarė – laiką ir žmonių
dėmesį. Kas mokės už tai pinigus? Reklama. Reklama moka man – Ad Pays Me
projekto šūkis.
Iš tiesų reklamdaviai moka ir dabar – bet moka
tarpininkams, t. y. paieškos sistemoms, tinklalapių savininkams, TV kanalams,
radijo stotims, skelbimų lentoms ir pan. Kad ir kur atsidurtų žmonių – ten
ateina reklama. Todėl ji sukelia negatyvias emocijas, ir žmonės stengiasi
visokiais būdais atsiriboti nuo jos. Tačiau šis uždavinys yra sunkus: 65 metų
žmogus vidutiniškai jau yra peržiūrėjęs apie 2 reklaminių vaizdo įrašų,
nekalbant apie reklamjuostes, skrajutes ir kitus panašius dalykus.
APM Agentuur siekia, kad tai pasibaigtų, ir
reklamos biudžetai būtų skirstomi be tarpininkų ir tik tarp tų, kurie žiūri
reklamą. Be to, reklama turi būti tikslinė. Belikdavo sukurti platformą, kuri
taptų reklamdavio ir vartotojo susitikimo vieta.
Taip atrodo asmeninė reklamos lenta, kurią gauna užsiregistravę vartotojai, ir 90% reklamdavio mokamos už reklamos peržiūrėjimą sumos atitenka vartotojui.
Kad
ir kur jūs dirbtumėte, šiai vietai reikia reklamos. Drabužai, kuriuos dėvime,
daiktai, kuriais naudojamės – apie daugelį sužinome tik reklamos dėka.
Keleivis moka vairuotojui, nuomininkas moka
šeimininkui, reklamdavys moka vartotojui – visai tai yra sveiki santykiai,
kurie daro mūsų gyvenimą paprastesnį.
#adpaysme #apm #apmagentuur #asmeninereklamoslenta #kitoksinternetas #bendrasisvartojimas #startup #saziningareklama #vietinisverslas #adpays.me
No comments:
Post a Comment