Kodėl nemokamas turinys
internete neįmanomas be eksploatacijos?
Didžioji turinio ir paslaugų dalis internete prieinama
vartotojui visiškai nemokamai: elektroninis paštas, socialiniai tinklai, naujienų
portalai... Tačiau ar kada nors buvote susimąstę: kodėl? Galbūt jūs mokate už
nemokamą turinį žymiai daugiau, nei galite įsivaizduoti?
„Viskas nemokamai“ iliuzija
Facebook, Google, naujienų
portalai – taip galima būtų supaprastintai pavaizduoti daugelio interneto
vartotojų kasdienį maršrutą. Šis maršrutas yra nemokamas ir, atrodo, visiškai
saugus: perėjimas nuo vieno taško prie kito įvyksta beveik automatiškai. O kas
būtų, jei vieną dieną jūs kaip visada apsilankytumėte savo pamėgtame naujienų portale,
bet jo turinys jau būtų jums nebeprieinamas – jus mandagiai paprašytų apmokėti
prenumeratą, jei jūs norite toliau naudotis šiuo naujienų portalu?
Ko gero, nerūpestingas
pasivaikščiojimas būtų sugadintas: „Kodėl aš turiu už tai mokėti?“, – irzliai
sušuks daugelis vartotojų. „Kodėl aš galiu naudotis Google ir Facebook visiškai
nemokamai, o šis portalas dedasi nežinia kuo ir reikalauja iš manęs pinigų!“.
Daugeliui atrodo, kad tokiose milžiniškose korporacijose, kaip minėtosios
Google ir Facebook, dirba vien kasdien besiaukojantys savanoriai, atsidavę
„Internetas – vartotojui“ idėjai. Viskas iš tiesų yra ne taip paprasta: 2014 metais
metinis Facebook pelnas buvo lygus daugiau nei 12 mlrd. dolerių, Google –
visiems 66 mlrd. Pamatę tokius skaičius, jūs vis dar tikite „Internetas –
vartotojui“ misija?
Mūsų naujienų portalai
vargu ar gali pasigirti tokiu pelnu. „Čia jau nebe mano problemos“, – pasakyk
tipiškas vartotojas, pripratęs nemokamai naudotis interneto stebuklais. „Tegul
apskritai džiaugiasi, kad juos skaito“. Tokia logika tik eilinį kartą įrodo,
kad patys vartotojai nesuvokia, kad jie taip pat yra kapitalo gamybos proceso
dalyviai, kuriame jų vaidmuo toli gražu nepavydėtinas... Juk iš tiesų
internetas – tai ne vieta, kur visi lygūs, bet griežta piramidė, valdoma iš
viršaus.
Interneto piramidė
Google ir Facebook
pavyzdžiai (nors jų yra žymiai daugiau) – tai pavyzdžiai tų, kas yra piramidės
viršūnėje. Būtent jie sukuria „viskas nemokamai“ iliuziją. „Tai kas gi čia
blogo?!” – dar viena nepasitenkinimo banga. Paradoksalu, bet problemos šaknis
yra būtent tai, kad viskas (iš pirmo žvilgsnio) yra nemokamai.
Kad
tai, jog viskas nemakoma, būtų įrodyta, tereikia užduoti vieną paprastą
klausimą: kaip jums atrodo, iš kur šie tinklalapiai turi tokį pelną? Jei
nemokate jūs, vadinasi, už jus moka kažkas kitas. Šis kitas – ne koks nors
geradarys, pasiruošęs atiduoti paskutinį centą, kad jūs galėtumėte paskaityti
naujienų srautą Facebook, arba paieškoti Google, kur praleisti vakarą. Šis
kitas – reklama.
Jei tinklalapiai diktuoja
taisykles iš piramidės viršūnės, tai reklama yra tai, kas valdo piramidę, tai,
kas nustato taisykles. Jūs ieškojote, kur praleisti vakarą? Puiku! Google
pasiūlys jums porą jaukių vietelių, ir jūs greičiausiai galėsite įgyvendinti
savo planus. Tačiau viskas ne taip paprasta. Kitąsyk, kai jūs nuspręsite kaip
visada paskaityti naujienų srautą, dešinėje nuo jo jūs pamatysite arba vietą,
kur gerai praleidote vakarą, tarytum užsimenančią, kad būtų visai nebloga
apsilankyti joje dar kartą, arba kitas, panašias vietas, įkyriai primenančias
jums, kad atėjo laikas paįvairinti savo laisvalaikį. Tai pirmieji „viskas
nemokamai“ iliuzijos spąstai – jus seka, ir jūsų asmenine informacija yra
naudojamasi be jūsų leidimo.
Antrieji spąstai dar
pavojingesni – jūs, ko gero, net patys to nesuvokdami, tampate tinklalapių,
esančių piramidės viršūnėje, kapitalo gamybos priemonė. Visiškai nemokamai.
Pavogta informacija apie jūs naudojama tam, kad po to reklama galėtų vogti jūsų
dėmesį. Ji visur: jūsų asmeninėje paskyroje, naujienų sraute, paieškos
sistemoje, net elektroniniame pašte – jūsų niekas neperspėjo ir net neklausė,
ar jūs norite žiūrėti reklamą, ar norite, kad jūsų asmeniniai duomenys būtų
naudojami tokiais tikslais. Google ir Facebook nusprendė viską už jus ir už
milijonus kitų žmonių: mes siūlome jums savo paslaugas nemokamai, nuvertiname
jūsų dėmesį ir taip užsidirbame milijardus.
Tiesiog naudokitės Google,
Facebook ir kitų tinklalapių paslaugomis. Visiškai nemokamai.
Kaip auditorija tampa vartotojų
srautu
Informaciniuose
tinklalapiuose eksploatacijos mechanizmas yra dar labiau rafinuotas. Jeigu
anksčiau internetas buvo pažadu, kad tai bus vieta, kur visi bus lygūs, kur
kiekvienas galės išsakyti savo nuomonę, kuri bus išgirsta, kur vietinės ir
pasaulinės problemos bus sprendžiamos drauge, o prieinama visiems žiniasklaida
ugdys pilietinę visuomenę, jau dabar, po dešimt metų, į tai galima reaguoti
nebent karčia šypsena. Visos išvardytos vertybės turi vieną bendrą sąlygą –
pagarbą asmeniui. Nuo tos akimirkos, kai jūs apsilankote naujienų portale, jūs
iš asmens pavirstate į vartotojų srauto dalį.
„Bet kaip tai įmanoma? Juk
aš galiu komentuoti, polemizuoti su kitais, galiausiai, tiesiog nustoti
lankytis tinklalapyje, kuris man nepatinka!”, – ginčysitės jūs. Tai tiesa, bet,
kad ir kaip būtų liūdna, jūsų nuomonė ir gerai apsvarstyti argumentai
komentaruose niekam neįdomūs: sistemai jūs arba 1, arba 0: arba jūs esate, arba
jūsų nėra. Tai dar vienas „viskas nemokamai“ iliuzijos spąstas, kuris naujienų
portaluose tampa dar ir dalyvavimo iliuzija. Jūs – tiktai 1, ir, nesunku
suprasti, kad tokių 1, kaip jūs – milijonai. Jūs net ne klientas ir ne
pilnavertis vartotojas, kuris gali būti teisus, jūs – tiesiog skaičius,
vartotojų srauto dalelė. O jūsų mėgstamas portalas, kuriame jūs kasdien
skaitote naujienas, parduoda jus reklamdaviams, kurie, savo ruožtu, vagia jūsų
dėmesį.
Ar galima kaltinti
interneto portalų savininkus? Ne – tokioje sistemoje jie neturi kitos išeities.
Ar galima kaltinti žurnalistus dėl to, kad labai dažnai jie siūlo prastos
kokybės, atsainiai paruoštą ir net kartais kvailą medžiagą? Ne. Jie atlieka
savo darbą, kuris tinka jų pagrindiniam darbdaviui – reklamai. Jūs apsilankėte
tinklalapyje – jūs tapote 1, jūs peržiūrėjote medžiagą – jūs tapote 1, ji jums
patiko ar nepatiko, ir jūs nusprendėte išsakyti savo nuomonę – jūs tapote 1. Kokybė
bet kuriame piramidės laiptelyje neturi prasmės, vienintelis svarbus dalykas –
jūsų dėmesys, jūs „vienetas“, kuris vėliau lengvai konvertuojamas į jau piniginį
vienetą.
Vadinasi, žiniasklaida,
žinoma kaip ketvirtoji valdžia, praranda savo visuomeninę funkciją – informuoti
visuomenę ir formuoti pilietinę savimonę, mainais siūlydama dalyvavimo
iliuziją, kuri iš tiesų – tiktai parankus reklamai vartotojų srauto generavimo
mechanizmas. O jūs sutinkate atiduoti valdžią nesąžiningai reklamai?
Keisti sistemą
Saugus pasivaikšiojimas
internete gali sukelti daug pavojų, tiek asmeninių, tiek visuotinių: reklama
vagia jūsų duomenis ir dėmesį, naikina kokybišką žurnalistiką, paversdama ją
manipuliacijos priemone. Tačiau mes galime tai pakeisti – tam reikia atsisakyti
„viskas nemokamai“ iliuzijos.
Visų pirma, tai galima
padaryti grąžinus mokamą prenumeratą (kaip buvo su laikraščiais). Reikia
suvokti, kad, kol kažkas moka už jus, šis kažkas taip pat sprendžia, kas jūs,
taip pat – ką ir kaip jūs skaitysite. Mokamos prenumeratos grąžinimas reiškia
kokybiškos informacinės ir analitinės žurnalistikos reabilitaciją – mokėdami už
turinį, jūs tampate pilnaverčiu naujienų portalo vartotoju ir dalyviu. Žurnalistai bus motyvuoti atsakingai atlikti
savo darbą, o jūs skaitysite kokybiškus straipsnius.
Antru dalyku pasirūpins
APM Agentuur (www.adpays.me) – kompanija, siūlanti visiškai naują požiūrį į reklamą ir internetą. Mes
suteikiame jums asmeninę reklamos lentą, kurioje jūs matysite tik tuos reklamos
skelbimus, kurie yra įdomūs jums, ir tik tada, kai patys to norėsite.
Svarbiausia: mes tikime, kad galima grąžinti pagarbą asmeniui internete, todėl
reklamdaviai mūsų tinklalapyje sumokės jums 90% reklamos skelbimo, kurį jūs
peržiūrėsite, kainos.
Mes esame prieš piramides
ir prieš etiketes, kurias klijuoja piramidės savininkai. Reklama – ne blogis, o
padėjėjas rasti tai, ko mums reikia. Žiniasklaida – ne vartotojų srauto
generatorius, o gyvybiškai svarbus visuomenei institutas, kuris turi būti
apmokamas tų, kam jis dirba. Mes tikime, kad sukurti internetą vartotojui,
internetą, kur gerbia jus ir jūs gerbiate kitus, dar ne vėlu.
#adpaysme #apm #apmagentuur #asmeninereklamoslenta #kitoksinternetas #bendrasisvartojimas #startup #saziningareklama #vietinisverslas #adpays.me
No comments:
Post a Comment